Om Dagplejen

E-mail til dagtilbudsleder susanne.kjaer.andersen@svendborg.dk

Hjemmeside: https://dagplejen-svendborg.aula.dk

EAN-nr. 5798006950690

Dagplejen Svendborg er dagtilbud for ca. 400 0-2 årige. Dagplejen er opdelt i fire områder med ca. 20-25 dagplejere i hvert område:

• Dagplejen Østerdalen
  • Dagplejen Vesterlunden
  • Dagplejen Sundet
  • Dagplejen Egebjerg

Derudover har dagplejen et gæstehus, som hedder Dagplejens hus. Her modtages der dagligt 10 børn i gæstepleje i kortere eller længere perioder.

I dagplejen indskrives barnet i et dagplejehjem, derudover deltager alle dagplejere i obligatoriske heldagslegestuer.
Kombinationen af dagplejehjem / heldagslegestue danner grundlag for det, der er kernen i dagplejen: børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse i det lille - og i det store fællesskab.

I dagplejen indgår alle børn dagligt i et anerkendende pædagogisk læringsmiljø, der er tilrettelagt med udgangspunkt i barnets nærmeste udviklingszone og børnenes aktuelle behov.
Der skabes deltagelsesbaner, hvor børnene får muligheder for at indgå i meningsfulde relationer i en vekselvirkning mellem det store og det lille fællesskab.
Der skal være en genkendelighed og en rød tråd for barnet i det læringsmiljø, som barnet møder i dagplejehjemmet og i legestuen.